Ekstrak Kacip Fatimah

Email Address:
Name & Phone:

Put a website form like this on your site.

Sunday, July 1, 2012

Ajal, Maut, Jodoh Pertemuan - Dah Bertemu Kah?

Nak Tergelak aku mendengar cerita seorang Ustaz tentang susahnya dia mendapat jodoh. Puas mengayat yang di tengah-tengah, mengayat pula yang di selatan, tak berkenan jugak, mengayat pulak yang di pantai timur , pun saya kempunan jugak.  akhirnya ustaz mengayat pula bakal isteri yang duduk jauh di utara Tanah Air.  Alhamdulillah diperkenankan Allah Azajawalla. amin.

Kata Ustaz puas jugak dia bersembahyang Istikharah, masaalahnya  yang datang pulak dua tiga sekali, lalu ustaz dah tak tau nak pilih macam mana, akhirnya Ustaz nilaikan kepada 4 perkara sebagimana yang disarankan oleh Nabi Muhammad SAW iaitu antara lainnya
Agamanya,
Hartanya ,
Rupanya dan
 ke empat ..... (Lupalah)...

Akhirnya Ustaz memilih bakal isteri NUn jauh di Utara tanah air.  Walaupun telah memilih masih ada yang telah meninggalkannya datang kembali , malah sudi pula menjadi isteri kedua Ustaz (Bermadulahhhhh)..... Tersenyum aku mendengar cerita ustaz nan satu ini yang baru sahaja melewati usia 28 tahun. Katanya Bulan Oktober tarikh pernikahannya dan majlis akan diadakan pada bulan November 2012.  :Selamat menjadi Raja Sehari"

Berbalik kepada soal jodoh  ini, ustaz ada meninggalkan petua kepada aku, bagaimana jika telah lama berusaha tetapi masih belum bertemu.  Katanya manusia memang diberikan oleh Allah Taala dugaan dengan pelbagai ragam. Ada yang bertemu jodoh sewal usia belasan tahun, Ada yang bertemu jodoh setelah usia merangkak senja, malah jiran yang telah lama dikenali itu yang menjadi suami, sedang selama ini sebelah mata pun tak pandang. Begitu setiap lelaki pasangannya ada wanita.

Ada juga mereka yang telah berkahwin, tujuh ke sepuluh  tahun belum dikurniakan cahaya mata. Merata-rata pergi berubat dari traditional hingga keperubatan model yang menelan belanja ratusan ribu ringgit.  Semuanya gara-gara hendak mendapatkan zuriat dari benih sendiri.  Sesetengah  pasangan akan membawa haluan masing-masing , apabila campur tangan keluarga mulai meresap. Maka runtuhlah sebuah masjid yang dibina atas dasar kasih sayang dan cinta. 

Ada juga pasangan hari ini bersanding,  seminggu kemudian di dapati hamil, sebagaimana yang dialami pelakon Fasha Shanda . beruntunglah Bunting pelamin kata orang tua-tua.  Apa yang terjadi masa kini pulak,  bayi-bayi comel dibuang merata-rata, dikaki lima, di tepi longkak, dalam tong sampah, dilempar kesungai dan macam-macam lagi tempat yang tak sepatutnya diletakkan bayi tersebut.Paling menakutkan carta menunjukkan bayi dari anak Melayu islam yang paling ramai.